28 januari 2012

Life is good! God förmiddag snyggingar, här ligger jag i soffan och glor på ännu ett dåligt viktprogram. Hur många finns det egentligen? Ät i måttlig mängd och rör på dig! Hur svårt är det?
Hörde detta på radion för ett tag sedan: människans instinkt säger att man ska äta medan man kan för att överleva. Imorgon kanske pappa inte lyckas döda ett rådjur!
Idag är mat aaaaalldeles för lättillgänglig! Och nu måste vi kämpa mer eller mindre för att stå emot kroppens naturliga instinkt.
Kanske låter som ett försvar för de överviktiga, men jag tror att det kan va en av alla anledningar till övervikt.

Hörde att det skulle komma en specialtallrik som väger och mäter hur mycket du ska lägga på av det gröna, proteinerna och kolhydraterna. Den ska även ge en varningssignal om du äter för fort!? Kan ju säkert vara ett problem för vissa. Men rent spontant så tror jag inte att det är lösningen.

Själv tycker jag inte att jag har några problem med Vikt och kost. Jag har aldrig varit överviktig och ska se till att aldrig bli det heller! Jag är väl medveten om Vad jag stoppar i mig och hur mycket. Jag kan också vräka i mig choklad och ångra mig efteråt, men eftersom att jag lever ett aktivt liv på landet som hundägare och ryttare så får jag röra på mig mer eller mindre varje dag. Bära ved, tvätta bilen, röja i trädgården, städa 125 m2, gå till brevlådan, gå eller cykla till stallet, rida, lång- och kortpromenader med Holly och för att inte tala om stallsysslorna.

Tar ca 30 min att fixa iordning vardagssysslorna i stallet varje dag! Och under den halvtimmen måste jag bränna minst 150 kalorier? Mocka 2 boxar, strö halm, kasta ner hö, förbereda fodergivor, bära vatten, sopa, gå och hämta hästarna, kratsa hovar och rykta.
Varje dag.
Ibland får jag ta av mig jackan för man blir så svettig och då har jag ett kall-stall.

Det handlar om rutin också. Jag äter frukt varje dag mellan måltiderna. Dricker te utan socker och mjölk varje dag och minst 1 liter vatten. Det går av sig själv jag tänker inte ens på det.

Ni kanske märker att jag tycker det här ämnet är ganska intressant?
Jag väger mig varje morgon, för jag vill ha kontroll över min kropp.
Idag: 59,9 kg
Längd: 163 cm
Det här är min livsstil och tack vare mina intressen så kan jag hålla vikten utan att vrålträna. Vill jag gå ner i vikt krävs det så klart en förändring.

Men det är skillnad på att hålla vikten och att gå ner i vikt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar