06 september 2012

Det blir en jaktblogg denna vecka! Har massor av intryck och erfarenheter att dela med mig av.
Igår jagade vi (eller "jakta" som man säger på härjedalska) med min farbror som bor här uppe. 06.15 träffades vi och jag fick ett pass ca 700 m in i skogen mitt på en stig. Där stod en slags pall ihopsnickrad mot en gran.
06.30 skulle hundarna släppas och jag hörde ett upptag ganska snabbt bakom mig. Skallet hördes vidare öster och jag spanade runt om mig för att se om det dök upp nån älg. Bara några min senare kommer en kviga i våra spår på stigen. Hon springer rakt emot mig. Jag har bössan åt fel håll. Hon viker av precis i höjd där jag sitter. Jag får bredsida ett par meter MAX 3 m från mig. Jag hinner tänka "vafan händer?!" . Hon springer vidare med arslet mot mig, då har jag henne i siktet men vill inte skjuta bakifrån.
Min radio har inte tagit laddning under natten så jag sms:ar till pappa "hade en älg i mitt pass, sprang öst". Nån min senare kommer hunden, lite för långt efter, hon vänder när hon får syn på mig men kommer tillbaka i älgspåren snart. Max 5 min efter allt detta hör jag 2 skött.
Fick sms av pappa att det förmodligen var grannlaget. Visade sig istället vara en i vårat lag som fällt en stor tjur. Det var alltså inte samma som var i mitt pass tidigare.
Grämer mig än att jag inte sköt ett höftskott där.

Vid ca 11 tog vi en fika, sen fick det var det dags att få nya pass på andra sidan vägen. Jag fick passet längst bort i en glänta där älgtjuren låg urtagen med inälvor och vom bredvid.
Det regnar om vart annat och blåser. Jag lägger an i alla riktningar och är sjukt beredd ifall det kommer nåt. Har koll på löshunden i pejlen hela tiden. Ser att hon ökar farten i höjd med pappas pass. Hör ett skott. Ser en ensam älg komma springande mot mitt pass. Den ser för frisk ut för att vara påskjuten. Får jag skjuta om hon kommer? Ringer pappa (eftersom jag inte har nån radio) "Kenth har skjutit kalv, skjut kon om du kan!"
Jag kastar telefon när jag ser att hon kommer springande. Ställer mig och siktar men hon har full fart bakom alldeles för många träd.
Fan!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Men sjukt vilka upplevelser du har samlat på dej i veckan :)nästa gång är du mer"van" åå säker mogen för din första älg ;) är så stolt över mina tjejer som gjort skogen i veckan.....älskar dej <3 //mami <3

Skicka en kommentar